5:2 dieten ala Sojka

Foto: Första löparrundan avklarad! ;) Eller ska vi säga jogging/powerwalking... #kommaigång #jogga #powerwalking #running #träning #svettas #justdoit #hejamig #sojka

Jo och hur går den till då undrar ni? Jo mycket enkelt. Ut och springa 5 ggr i veckan och vila 2 dagar i veckan! 🙂 Tycker den är övergrym. Idag är 3dje gången jag är ute och springer. Igår hade jag vilodag. Vilket betyder att jag började min första joggingrunda i tisdags. Det är inte långt jag började med utan 1.64 km fick det bli och dag 1 gick på 15 min, dag 2 på 13 min och dag 3 12 min. Så det går bättre och bättre. Första biten klarar jag av att jogga längre och längre och idag hade jag inte så fruktansvärt ont i lungor, hals och bröst av joggningen. Nu kom det först lite på slutet av rundan. Dom andra dagarna var det konditionen som sa stopp tidigt nu var det smalbenen som gnällde av ömhet och behövde vila tidigt. Men konditionen sa att jag klarar massor.

Det är häftigt att se hur kroppen fungerar och hur lätt det är att få upp konditionen igen. Nu är det bara att fortsätta så får vi se om mina muskler också vill ge med sig.

Dom första 2 dagarna 20 gjorde jag 20 armhävningar mot en bänk efter halva rundan. Idag gjorde jag istället 3 armhävningar på golvet och på tårna i köket. Jag blev chockad att jag ens klarade 3. För ett tag sen började jag ju med 1 och jobbade upp mig till 2 men sen var det något som kom upp emellan och jag la det på hyllan. Nu är jag sporrad igen för att komma igång med träningen. Nu får fan alla sjukdomar hålla sig borta. Och vad det gäller VILODAG så blir det bara en dag i rad och inte mer för det är då det faller!

0 svar på “5:2 dieten ala Sojka

    1. ♥ Sojka ♥ säger:

      Äh det är bara till att göra det. Inte tänka så mycket utan bara gå ut och ta dom första rörelserna till att springa. Det är ju det att vi tänker för mycket som inget som vi vill blir av! 🙂

      Svara
  1. Madde / ★ Livet som mamma och lärare ★ säger:

    Jag är sugen på att börja jogga, mitt enda problem är att jag helt enkelt inte vet hur man börjar springa eller ja rent av hur man springer. Jag fick astma som barn och den blev inte utredd fören jag var 15, vilket betyder att jag helt enkelt alltid lät som ett lokomotiv när jag försökte springa/jogga på idrotten och gav upp efter ett par minuter. Fick höra hur dålig kondis jag hade och hur jag skulle kämpa mer. Så här efteråt är det ju något humoristiskt, jag andades genom ett sugrör och försökte springa lika snabbt som mina klasskompisar UTAN medicin. Hur som haver så gav jag upp allt som hade med idrott och träning att göra och på högstadiet (var i nian jag fick min diagnos) och astmamedcin skrev de först ut när jag var 16! Så hade jag helt enkelt ingen bakgrund till hur man joggar, vad man ska tänka på hur man gör. Det verkar ju som en bra form av träning, frågan är bara hur börjar man? Tycker det är så spännande med andra som vet, själv känner jag mig lika lost på att springa som att sticka :/.

    Svara
    1. ♥ Sojka ♥ säger:

      Oj frågar du mig! <3 Ja jag kan inte så mycket. Jag bara tar på mig skorna och börjar låta kroppen arbeta. 🙂 Du kan ju annars börja med powerwalking. 🙂 Också bra ju. 🙂 Skönt att du fick hjälp till slut! <3

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll Up