Trivselvikt

Jag som skriver heter Anna, och jag har blivit tillfrågad att gästblogga här hos Ann-Sofie medan hon själv ligger på en solstol någonstans på “den gröna ön” och har en färgglad paraplydrink i näven 😉
Och eftersom jag aldrig gästbloggat förut så tyckte jag att det kunde vara en rolig grej att testa!

Det jag tänkte skriva några rader om är det här med vikt, träning, bantning osv.
Både Ann-Sofie och jag tillhör skaran som försökt att komma i bättre form.
När man har fött barn så blir kroppen aldrig mer sig lik, det är vi många som kan skriva under på 😉 Men man vill ju ändå försöka göra det bästa möjliga av det man har.
Och är man då som jag och inte vill träna på gym, inte har mycket disciplin, inte har möjlighet att ta sig iväg på kvällen när ungen somnat för lite träningstid och dessutom ÄLSKAR mat och sötsaker…ja då förstår ni att det inte är ett helt enkelt projekt 😉
Så när jag bestämde mig för att gå ner i vikt så fick det lov att bli på MITT sätt. Jag behövde träna på ett SÄTT som passade mig, NÄR det passade mig. Jag kunde absolut inte sätta upp regler för vad jag fick och inte fick äta för det är inte hållbart, och jag fick lov att sätta upp realistiska mål!
Så jag satte ett realistiskt mål. Att gå ner några få kilo på 2-3 månader. Jag satte ett slutdatum så att jag fick lite tidspress. Eftersom jag avskyr att träna på gym med en massa andra människor och inte alltid har möjlighet att komma iväg och träna så bestämde jag mig för att skaffa Nintendo Wii Fit. Till en början var jag duktig och tränade dagligen, sen blev det inte lika ofta. Men jag GJORDE det i alla fall.
Och jag försökte att äta annorlunda. Jag förbjöd inte mig själv att äta något. Jag åt det jag tyckte var gott, men i mindre mängder. Jag slutade småäta och försökte (det funkade dock inte alltid!) att inte äta sötsaker och fikabröd under veckorna.
NÅGOT måste jag i alla fall ha gjort rätt för jag nådde min målvikt i god tid före utsatt datum!
När jag nått mitt mål så såg jag inte ut som jag gjorde innan graviditeten, och jag hade fortfarande några kilon extra. Men det gjorde ingenting. För jag hade hittat MIN trivselvikt. Jag kunde se mig själv i spegeln och det kändes helt okej. Jag kunde stå i provrummet och testa kläder utan att sucka och stöna över hur jag såg ut!
Och det är just DET som är trivselvikt.
Det var en kompis till mig som pratade om det som hon kallade för “trivselvikt”. Det handlar inte om vad någon tabell säger, vad ditt BMI visar eller vad media skriver. Det handlar helt och hållet om DIG och vad DU mår bra av.
Det spelar ingen roll om andra tycker att du har tio kilos övervikt – så länge som DU mår bra! Trivselvikt handlar om att man ska må bra fysiskt och psykiskt över sin vikt – att man ska trivas med sig själv. På så vis så behöver du aldrig tävla med andra, eller sätta upp mål som är orealistiska för dig och dina förutsättningar!

Så om även du tillhör skaran som vill komma i form efter en graviditet, eller om du i största allmänhet bara vill tappa några kilon – gör det på rätt sätt – var rättvis mot dig själv och satsa inte på att nå medias idealvikt. Satsa i stället på att nå DIN trivselvikt! Då kommer du att må bra 🙂

0 svar på “Trivselvikt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll Up